Op dinsdag 17 oktober was het dan zover. Twee leerlingen uit de richting Industrieel Product Ontwerp kwamen naar het vijfde leerjaar en stelden zich voor als twee uitvinders die de hulp van de 38 leerlingen nodig hadden om een ‘droommachine’ te maken die nog niet bestaat.
Aan de leerlingen was gevraagd om elk 2 voorwerpen mee te brengen. Eén voorwerp dat ze leuk vonden en één dat ze niet leuk vonden (wiskunde werkboek, toetsenmap, wekker, … ).
Er werden 4 groepjes gevormd van 9 à 10 leerlingen en de eerste opdracht was om die beide voorwerpen aan elkaar voor te stellen en vervolgens met het groepje te zoeken naar mogelijke ideeën om die voorwerpen aantrekkelijker te maken. Na deze brainstorm moesten de kinderen één van hun ‘verbeterde’ voorwerpen tekenen als een soort machine.
Uiteindelijk werden er via stemming 4 machines weerhouden, uit elke groep één. In de namiddag moest elke leerling dan die machine proberen maken met karton, papier, drinkbekertjes, aluminium schoteltjes, satéstokjes, tape, lijm, ijzerdraad, …
Het werd een zeer leerrijke dag waarbij de leerlingen leerden hoe ze ideeën kunnen verzamelen om daarna iets te creëren.